Used Products

Used Products franchise formule

franchisen bij Used Products

Used Products franchise, voor de in- en verkoop van tweedehands artikelen, nieuwe artikelen en partij-goederen

Used Products franchise

De Used Products franchise, opgericht in 1997, begeeft zich in bijna alle productgroepen van de tweedehands markt. De formule koopt en verkoopt duurzame gebruikte goederen zowel via de fysieke winkels als via de webshop, waaronder: computers, audio, televisies, smartphones, gereedschappen, games, gouden sieraden, muziekinstrumenten, et cetera. Naast de inkoop van producten verleent de formule haar klanten ook een terugkoopmogelijkheid. Iemand die tijdelijk contant geld nodig heeft verkoopt zijn of haar product met de mogelijkheid dit product weer terug te kopen. 

Used Products franchise

Used Products heeft 59 winkels in Nederland. Ook in België, Spanje en Oostenrijk zijn de eerste winkels met succes geopend. Hiermee is Used Products in zijn branche de grootste franchise organisatie van de Benelux. Voor het openen van nieuwe winkels en voor een interessante overname mogelijkheid is Used Products op zoek naar geschikte commerciële kandidaten die gemotiveerd zijn om deze kans te benutten. Als franchisenemer bij Used Product dien je vloeiend Nederland te spreken en te schrijven, over leiderschapskwaliteiten te beschikken, representatief te zijn en over een gezonde financiële achtergrond te beschikken.

Voor diverse andere landen is de formule op zoek naar een master franchisenemer die de masterlicentie voor dat land wil exploiteren of een winkel wil openen.

Word franchisenemer bij Used Products

  • Een unieke soft-franchiseformule tegen een vaste fee
  • Ruime financieringsmogelijkheid
  • Een reeds aanwezig vast klantenbestand
  • Zeer uitgebreid kassasysteem
  • Uitgebreid instructieboek
  • Helpdesk (know-how, ondersteuningen, productinformatie)
  • Een eigen website op ons online portal
  • Een eigen webshop
  • U en uw personeel worden uitvoerig getraind
  • Productuitwisseling tussen filialen
  • Levering van partijgoederen
  • Collectieve reclame en reeds aanwezige naamsbekendheid
  • Beschikking over de huisstijl m.b.t. personeelskleding, folders, vlaggen, winkelinrichting, draagtassen, etc
  • Erkend lid van de Nederlandse Franchise Vereniging

Bent u nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Vraag dan geheel vrijblijvend informatie aan en kom met ons in contact.

Aangesloten bij De Nationale Franchisegids - logo voor op website formule

up_logo_new_white_tm


Used Products franchise informatie

Activiteit:

In- en verkoop van tweedehands artikelen, nieuwe artikelen en partij-goederen. Tevens bieden we een unieke terugkoopmogelijkheid aan. Klanten kunnen beschikken over direct contant geld met de mogelijkheid hun product weer terug te kopen.

Branche: -
Werkt met ondernemers sinds: 1997
Entreegeld: € 14.990
Jaarlijkse franchisefee: € 875 per maand vast
Totale investering: € 100.000
Benodigd eigen vermogen: € 25.000
Gemiddelde omzet pv: € 250.000 tot € 1.000.000
Type samenwerking: Soft Franchise
Lid nfv: Ja
Omschrijving training: Interne training
Hoe is de inkoop geregeld: Voornamelijk inkoop via particulieren
Verkoop oppervlakte: 200 m²
Locatie omschrijving: A1/A2/B1
Verzorgingsgebied: Minimaal 40.000 inwoners

interview met Used Products

Franchisenemer of master franchiser: Bij Used Products krijg je de ruimte

used-products

Al twintig jaar aan de top van de tweedehands markt

Used Products begeeft zich al sinds 1997 in bijna alle productgroepen van de tweedehands markt. De formule heeft verschillende kernactiviteiten, waarvan inkoop veruit de belangrijkste is. Franchisegever Berthold Bakker (45) heeft de formule zien groeien van één winkel in Alkmaar naar 57 in Nederland, drie in België, één in Spanje en één in Oostenrijk. Die groei wil hij doorzetten: Used Products zoekt dan ook master franchisers in alle Europese landen én ondernemers voor de Nederlandse markt.

Toen Used Products eenmaal acht winkels had in onder andere Alkmaar, Zaandam en Haarlem, besloten Bakker en medeoprichter Richard Ooijevaar hun winkels te verkopen en zich volledig te gaan richten op het werven en begeleiden van franchiseondernemers. In 2011 konden Bakker en Ooijevaar hun eerste internationale succes vieren met de opening van de eerste vestiging in België. Inmiddels heeft Used Products in Nederland landelijk dekking. “Behalve in Zeeland”, glimlacht Bakker. “Daar mogen nog best vestigingen komen.” Er zijn ook drie Nederlandse vestigingen ter overname beschikbaar. Iedereen die concreet interesse heeft, mag Bakker bellen.

Terugkoop- en consignatieservice

In de winkels van Used Products kunnen klanten terecht voor smartphones, audio, dvd-spelers, games, gameconsoles, gereedschap, gouden sieraden, horloges, computers, televisies, muziekinstrumenten, dvd’s, huishoudelijke artikelen, fietsen, scooters, camera’s, laptops, tablets, goud en nog veel meer met garantie. Deze producten zijn vaak jong-gebruikt en omvatten alle groepen, behalve witgoed, meubels, kleding en boeken. “Hiervoor kunnen mensen bijvoorbeeld terecht bij een kringloopwinkel, waarvan wij ons dan ook duidelijk onderscheiden”, legt Bakker uit. Dat doet Used Products ook door middel van de terugkoopservice. ”Klanten hebben bij ons niet alleen de mogelijkheid om hun producten in te ruilen en er direct contant geld voor te krijgen. Ze kunnen hun product ook binnen een vooraf bepaalde termijn weer terugkopen. Als die termijn niet wordt gehaald, dan bieden we het product in de winkel te koop aan.”

Voor klanten die duurdere producten te koop willen aanbieden en hier geen haast mee hebben, is de consignatieservice van Used Products ideaal. “Onze medewerkers geven een professioneel advies over de verkoopprijs van het product en zodra het verkocht is krijgt de klant het geld. Er hoeft pas geld uit te worden betaald op het moment dat het product verkocht is.”

Pawnshop niet terechtused-products2

De vergelijking met de Amerikaanse ‘pawnshop’ is snel gelegd. “Te snel”, vindt Bakker. “Verpanden is inderdaad een stukje van onze dienstverlening. Inkopen is echter wat we het meeste doen. Deze producten verkopen we dan met garantie in de winkel. Ons imago verschilt ook behoorlijk met dat van een pawnshop. Klanten komen bij ons juist terug vanwege de relaxte sfeer, de fijne mensen en de scherp geprijsde producten. Inkoop vindt bij Used Products discreet en alleen in de winkel plaats.” De formule maakt wel gebruik van de perceptie van het publiek: de meeste zendtijd van de spotjes op Veronica ligt tussen programma’s als Pawn Stars en Storage Hunters.

Iedere vestiging eigen webshop

Used Products biedt zijn producten zowel lokaal als landelijk aan, een grote pré om klanten zo optimaal mogelijk te bedienen. Franchisenemers delen bij Used Products niet slechts mee met de webshopopbrengsten, ze kunnen deze volledig in eigen zak steken. “Wel zo eerlijk”, vindt Bakker. “Elke vestiging heeft een eigen webshop, die op zijn beurt weer is ondergebracht in de collectieve webshop op www.usedproducts.nl. Klanten kunnen gemakkelijk met iDEAL betalen en de pakketten worden dezelfde dag nog verstuurd. Dat het werkt, bewijzen de cijfers. “Hier wordt steeds meer gebruik van gemaakt.”

Internationale ondernemers gezocht

Om internationale groei te realiseren in landen waar Used Products nog niet gevestigd is, zoekt de formule masterfranchisers. In welk land dat moet zijn, maakt Bakker niet uit. “Binnen Europa zijn alle landen welkom. Sterker nog, als een geschikte kandidaat zich in Argentinië aanbiedt, deinzen we ook daarvoor niet terug. We hebben het liefst ondernemers die het land in kwestie goed kennen. Het vergt namelijk veel lokale kennis om in het buitenland te beginnen. Als een Nederlandse ondernemer die kennis heeft, of de financiële middelen heeft om die in te kopen, behoort dat ook tot de mogelijkheden.”

Franchisenemers van Used Products moeten een intrinsieke handelsgeest hebben. “Misschien een dooddoener”, vindt Bakker. “Maar je moet absoluut commercieel en communicatief vaardig zijn. Ook kun je de handen uit de mouwen steken en sta je stevig in je schoenen.”

Veel vrijheid

Ondernemers krijgen bij Used Products de ruimte om daadwerkelijk te ondernemen, vindt Bakker. “Je wordt niet in een hokje gestopt, krijgt geen vreselijk dik handboek. Natuurlijk hanteren we vaste afspraken, onder andere over onze huisstijl, bedrijfskleding en de manier waarop we met klanten omspringen. Buiten dit alles heb je de mogelijkheid om eigen capaciteiten volop in te zetten en lokaal zaken op touw te zetten, zoals de marketing.” De vrijheid die Used Products-ondernemers genieten vertaalt zich in een afwisselende praktijk waarin geen dag hetzelfde is. “Iedereen die bij ons onderneemt, heeft er plezier in”, zegt Bakker. “Nieuwe mensen en producten houden het spannend.” Wat producten betreft speelt de smaak van individuele ondernemers een rol. Bakker: “Sommigen zijn gek op muziek, die hebben daar de hele winkel mee vol staan.”

Communicatie via WhatsApp

Die communicatie naar buiten vindt onder andere via WhatsApp plaats. “Heel laagdrempelig”, vindt Bakker. “Het gemak van de klant staat hier voorop.” Ook intern vindt veel communicatie via WhatsApp plaats. “Ondernemers staan zes dagen per week met hun medewerkers in de zaak. Veel tijd voor uitgebreide bijeenkomsten hebben we dus niet. Dan zijn mail en WhatsApp ideale manieren om toch met elkaar in contact te blijven. Ook versturen we regelmatig nieuwsbrieven.”

Social media

Social media werkt volgens Bakker ook prima voor verkoop en communicatie met klanten. “Nagenoeg alle vestigingen hebben een Facebook-pagina en het hoofdkantoor beheert de algemene pagina. We zetten die pagina bijvoorbeeld in om acties te communiceren, mogelijkheden voor ondernemers te tonen en foto’s te delen.”


Vraag aan

Aantal vestigingen

2022:
- eigen en 55 zelfstandig
2023:
- eigen en 57 zelfstandig
2024:
59 zelfstandig
Buitenland:
5
Meer informatie  

Bent u geïnteresseerd in deze formule?

Vraag dan nu geheel vrijblijvend informatie aan.

Ja ik wil gratis informatie over
Used Products