Al 40 jaar lang is Belisol een gerenommeerde speler in de kozijnen branche, een sector waarin wij met veel passie voor het product, service en kwaliteit een belangrijke rol spelen. De van origine Belgische onderneming bestaat sinds 1977 en is daarmee één van de oudste kozijnen en deuren specialisten van Nederland en omstreken. Ons uitgebreide assortiment kozijnen en deuren zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en maten, gemaakt van kunststof, hout of aluminium. Belisol is een landelijke franchiseorganisatie met meer dan 80 vestigingen in België, Nederland en Frankrijk.
Alles wat Belisol levert is maatwerk, als het product eenmaal geplaatst wordt moet het ook direct goed gedaan worden. Daar komt een sterk stuk vakmanschap en inzicht bij kijken waar de klant blindelings op moet kunnen vertrouwen. Met 40 jaar kennis en ervaring ben je daarvoor bij Belisol aan het juiste adres. Tel daarbij op, de in de markt unieke, 20 jaar garantie op een groot deel van onze kozijnen en deuren, dan weet je zeker dat je bij Belisol waar krijgt voor je geld. Niet voor niets kiezen iedere dag 150 gezinnen voor Belisol, en daar zijn wij enorm trots op.
Waar voor je geld, dat kunnen onze (nieuwe) franchisenemers ook van ons verwachten. Onze succesvolle formule is gebaseerd op 40 jaar kennis en ervaring, die we graag met u willen delen. Met Belisol franchise krijgt u de kans om mee te groeien met en deel uit te maken van één van de grootste en meest toonaangevende kozijnen en deuren specialisten van Nederland.
Wij zijn op zoek naar serieuze ondernemende kandidaten die graag mee willen werken aan het uitbouwen van deze succes formule. Bent u de geschikte kandidaat die wij zoeken? Neem dan direct contact met ons op!
Activiteit: | Belisol biedt kozijnen en deuren in kunststof, aluminium en hout. Deze verschillende soorten kozijnen en deuren zijn te bewonderen in de showrooms van deze franchiseformule. |
---|---|
Branche: | kozijnen ramen en deuren - wonen |
Werkt met ondernemers sinds: | 1977 |
Entreegeld: | € 12.500 |
Jaarlijkse franchisefee: | Centrale aankoop |
Totale investering: | € 100.000 |
Benodigd eigen vermogen: | Vanaf € 50.000 |
Gemiddelde omzet pv: | € 1.450.000 |
Type samenwerking: | Franchise |
Lid nfv: | Ja |
Omschrijving training: | Training op locatie |
Hoe is de inkoop geregeld: | Centraal |
Verkoop oppervlakte: | 70 - 250 m² |
Locatie omschrijving: | Meubel- en winkelboulevards, drukke verkeerswegen. |
Verzorgingsgebied: | 160.000 - 240.000 huishoudens. |
Dat familiebedrijven heel wat in hun mars hebben, bewijst Belisol, de franchiseorganisatie die gespecialiseerd is in het verkopen en plaatsen van hoogwaardige deuren en kozijnen in zowel kunststof, hout als aluminium. Met het gebruik van deze drie materialen onderscheidt Belisol zich van de concurrentie, die zich vaak heeft toegelegd op slechts één van de drie. Leidraad van de formule: familiariteit, ondernemerschap, betrouwbaarheid, empathie en deskundigheid.
Pionier Eugène Alen richtte Belisol in 1977 op in België. Hij breidde de formule, die opereert in het betere middensegment, door de jaren heen uit naar Nederland en Frankrijk. Inmiddels bestaat Belisol veertig jaar en is er een stevige familiale opvolging in de vorm van Alens dochters en hun echtgenoten. Eén van hen is Nicolas Thiel (37), directeur Frankrijk en Nederland. Hij vertelt geanimeerd over de geschiedenis van het bedrijf. “Destijds kochten klanten deuren en ramen eigenlijk alleen op basis van een wat vage beschrijving, zonder ze ook echt gezien te hebben. Of ze qua stijl wel zouden passen in de woning, was de vraag. Belisol was de eerste die ramen en deuren in een showroom tentoonstelde. We waren er al snel achter dat mensen beleving zochten, wilden zien en voelen wat het product zo speciaal maakte.”
Ondernemerschap door partners
De afgelopen veertig jaar opende Belisol tachtig showrooms, die zes dagen per week te bezoeken zijn: 41 in België, 21 in Frankrijk en 16 in Nederland. “We hebben voor een franchisemodel gekozen omdat dat ons in staat stelde snel te groeien”, legt Thiel uit. “Iemand die in dienst is werkt hard, maar degene die met zijn eigen geld in een onderneming zit, heeft nog meer drive om te presteren.” Daarin zit volgens Thiel, die franchisenemers steevast aanduidt als ‘partners’, ook juist het succes van de formule. “We werken altijd met lokale partners die ondernemen in hun bloed hebben. Zij geven ons merk een gezicht, een identiteit. Ondernemerschap is de afgelopen veertig jaar de leidraad in ons bedrijf geweest. We kunnen immers niet stoppen met ondernemen: het is noodzakelijk om aan de top te blijven. We doen het echter wel altijd binnen een familiaal kader. Het contact tussen de familie en onze partners is goed. Als zij goed leven, kunnen wij goed leven.”
Inmiddels hebben Belisol en zijn partners duizend medewerkers. “We willen groeien naar honderd showrooms en hebben hiervoor voornamelijk plek in Nederland en Frankrijk”, aldus Thiel. “In België hebben wij al landelijke dekking.”
Netwerk en commerciële drive
De partner die Belisol zoekt, is ondernemer in hart en nieren en heeft een goed eigen netwerk. “Als je handel wilt drijven, is dat netwerk onontbeerlijk”, vindt Thiel. “De locatie is voor ons dan ook onderschikt aan de ondernemer. Als iemand uit Eindhoven bij ons wil beginnen, halen wij hem daar zeker niet weg. Die regionale markt is hem immers eigen en ook het familieleven ligt daar.” Ook commerciële drive is voor Belisol belangrijk. “Alles staat of valt met de verkoop van ons product. We zoeken dan ook nadrukkelijk mensen die klantvriendelijkheid en ontzorgen hoog in het vaandel hebben staan.” Hier komt ook de empathie van het bedrijf om de hoek kijken. “Onze medewerkers verplaatsen zich in de klant, hebben begrip voor moeilijke situaties en passen zich vergaand aan. Ook bieden we twintig jaar garantie op onze producten.” Dat het met die duurzaamheid wel goed zit, ziet Thiel dagelijks: de eerste renovaties van producten uit 1977 dienen zich nu aan.
De medewerkers van Belisol weten volgens Thiel dat alles staat of valt met de happy customer. Een tevreden klant brengt immers een nieuwe aan. “Als iemand dat niet ziet als prioriteit, is hij bij ons niet aan het goede adres. Wij zoeken passie en gedrevenheid en dat belonen we ook.”
Altijd op zoek naar consensus
Belisol opereert in een afgebakend kader, buiten de lijntjes kleuren, zoals Thiel het aanduidt, is niet de bedoeling. “We hebben een eigen logo en identiteit. Het is cruciaal dat iedereen zich houdt aan de uitgestippelde lijn. Die wordt wel met iedereen besproken, want wij hanteren een open overlegcultuur. We zijn altijd op zoek naar consensus.”
Om dat overleg mogelijk te maken, heeft Belisol zo’n vijf keer per kaar een franchisemeeting met alle partners, evenals een jaarlijks salesevent. “Zo leren we van elkaar”, zegt Thiel. “We luisteren naar ieders opmerkingen en aanbevelingen en proberen altijd zo dicht mogelijk bij onze salesmensen te blijven staan. En, heel belangrijk, we blijven ons aan de markt aanpassen. Als je dat niet doet en halsstarrig blijft vasthouden aan verouderde patronen, kom je niet als winnaar uit de bus. Je moet kunnen bijsturen.”
Van radio tot Google Adwords
Communicatie met de klant verloopt op alle denkbare manieren, van radio tot print, televisie en online. “We werken met advertentiecampagnes via Google Adwords en profileren ons ook op Facebook, Pinterest en binnenkort ook op Instagram. Overal waar mensen te inspireren zijn, is Belisol aanwezig. De kunst is volgens Thiel om mensen al vroegtijdig in het beslissingsproces bij de hand te nemen. “Dan kiezen ze voor jou.”
Entrance fee
Belisol hanteert een entreefee van 12.500 euro. “Die hadden we eerst niet”, legt Thiel uit. “We zijn er eigenlijk mee begonnen omdat onze partners het vaak als vervelend beschouwden dat zij na de start meteen geconfronteerd werden met facturen, zonder dat ze goed en wel met de verkoop waren gestart. De eerste aanraking met ons merk zou niet zo moeten verlopen, vandaar dat startbedrag. Hiermee zorgen we ervoor dat de start gladjes verloopt: de ondernemer krijgt voor het bedrag onder andere licenties, opleidingen en brochures. Hij kan zich zo focussen op het ontplooien van de activiteiten.”
Jubileum
Belisol laat het veertigjarig jubileum niet ongemerkt voorbijgaan. “Het jaar is nog jong, maar we gaan zeker de nodige acties op touw zetten en feestgedruis creëren”, glimlacht Thiel. “We hebben hier in januari al handen en voeten aan gegeven door 250 klanten uit te nodigen op ons Belgische kantoor. Onder hen ook klanten van het eerste uur. We wilden hen bedanken voor het gestelde vertrouwen. Dat we al veertig jaar succesvol zijn, hebben we mede aan onze merktrouwe klanten te danken.”