Het bereiden van dagverse hamburgers, hotdogs, loaded fries, shakes en smoothies voor bezorging en afhalen waarin kwaliteit, versheid en betaalbaarheid centraal staan.
In Leiden wonen naar schatting 122.915 inwoners (bron: CBS), en is gelegen in de gemeente Leiden, in Zuid Holland. Gemiddeld wordt er €34.000 per huishouden verdiend, dat ligt iets lager dan het landelijk gemiddelde van €36.500 bruto, exclusief vakantietoeslag. Leiden heeft hiermee een totaal inkomen van nabij €1.899.595.455 over alle inwoners. De huizen in Leiden hebben een gemiddelde WOZ waarde van €210.000, iets lager dan het landelijk gemiddelde van €270.000 in 2020. 2.8% van de mensen hebben in Leiden een uitkering, oftewel 3.442 van alle inwoners.
Leiden staat bekend om de rijke geschiedenis en de oude binnenstad, met grachten, monumentale bouwwerken en hofjes. Leiden profileert zich vooral als een centrum van wetenschappelijke kennis en nieuwe technologie. Populaire winkelstraten in Leiden zijn o.a. Breestraat en Doezastraat. Buiten het centrum is de Luifelbaan in het zuidwesten van de stad, het grootste winkelcentrum. De gebieden binnen de singels en het oostelijk deel van de Morsweg geldt een milieuzone. Hier mogen alleen vrachtwagens komen met een dieselmotor Euroklasse IV of die op gas rijdt. Wel kan er ontheffing worden aangevraagd bij de gemeente. Parkeren in Leiden kan op straat, maar in het centrum is dit betaald parkeren en in hiervoor bestemde parkeergarages. In de buitenwijken van Leiden kan er gratis geparkeerd worden. De grootste groep inwoners van Leiden is tussen de 20 – 29 jaar. Dit komt omdat Leiden een populaire studentenstad is met de oudste universiteit van Nederland.
Er zijn naast Burger ’n Shake Express ook nog andere franchiseformules waarvoor Leiden interessant is. Bekijk alle franchise mogelijkheden in Leiden.
Franchiseformule Burger ’n Shake Express valt binnen de branche bezorgen & afhalen. Het bezorgen en afhalen van voedsel is geen nieuwe branche, maar wel één die de afgelopen jaren flink in opkomst is. Naast de bekende pizzaformules zien steeds meer foodretailers mogelijkheden in bezorging; Cafetaria’s, supermarkten, maaltijdboxen en restaurants zijn de afgelopen jaren allen de dienst gaan aanbieden.
De snelle opkomst van deze branche is te herleiden naar een aantal oorzaken; ruimere openingstijden van supermarkten, branchevervaging, hogere prijzen in de horeca, coronapandemie en de tijd die consumenten hebben voor de bereiding van hun maaltijd. Bedrijven als HelloFresh springen op deze trend in. Daarnaast zijn de supermarkten hun boodschappen gaan bezorgen. Ook kunnen de boodschappen opgehaald worden in zogenaamde pick-up points. Een enorme ontwikkeling binnen de branche.
Winkle en PostNL hebben eerder een onderzoek gedaan waaruit bleek dat ruim 84% van de consumenten hun boodschappen liever thuisbezorgd hebben. Slechts 16 procent wil de boodschappen ergens afhalen.
Het aantal pick-up points is de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. Van begin 2013 tot eind 2014 steeg het aantal van 45 naar 350.
Samengevat lijkt de branche nog niet uitgegroeid en men kan de komende jaren nog veel ontwikkelingen verwachten. Specialisten zullen moeten innoveren om de supers bij te kunnen benen. De speler die hier efficiënt op kan inspringen zal de markt kunnen veroveren.