Bufkes is een Nederlandse franchiseketen die zich specialiseert in het aanbieden van ambachtelijke en smaakvolle broodjes en diverse andere versbereide gerechten. Ze creëren een gastvrije omgeving waar gasten kunnen genieten van deze culinaire hoogstandjes.
In Zutphen wonen naar schatting 38.335 inwoners (bron: CBS), en is gelegen in de gemeente Zutphen, in Gelderland. Gemiddeld wordt er €32.100 per huishouden verdiend, dat ligt iets lager dan het landelijk gemiddelde van €36.500 bruto, exclusief vakantietoeslag. Zutphen heeft hiermee een totaal inkomen van nabij €559.342.500 over alle inwoners. De huizen in Zutphen hebben een gemiddelde WOZ waarde van €185.000, iets lager dan het landelijk gemiddelde van €270.000 in 2020. 4.9% van de mensen hebben in Zutphen een uitkering, oftewel 1.878 van alle inwoners.
Zutphen is een Hanzestad aan de rivier de IJssel. Vanwege het grote aantal historische gebouwen met een toren wordt Zutphen ook regelmatig aangeduid als Torenstad. Het centrum biedt een gevarieerd winkelaanbod. De stad is centraal gelegen aan een knooppunt van provinciale wegen en is ook goed bereikbaar met het openbaar vervoer.
Er zijn naast Bufkes ook nog andere franchiseformules waarvoor Zutphen interessant is. Bekijk alle franchise mogelijkheden in Zutphen.
Franchiseformule Bufkes valt binnen de branche lunchroom. Tot de branche lunchroom behoren dagzaken waar onder andere belegde broodjes, koffie, thee en vruchtensappen verkrijgbaar zijn. In vergelijking met cafetaria’s wordt er bij een lunchroom weinig alcohol geschonken en is het een eet- en drinkgelegenheid met bediening. Bij sommige lunchrooms is het ook mogelijk om een bestelling af te halen of thuis te laten bezorgen. Enkele bekende formules in de branche zijn Anne&Max, Bagels & Beans, Bakker Bart en Délifrance.
Lunchrooms kenmerken zich door flexibiliteit en wendbaarheid. De branche profiteert optimaal van de toenemende buitenhuisconsumptie. Consumenten kiezen vaker voor meerdere eetmomenten op een dag en dan veelal onderweg. Lunchrooms spelen in op de toenemende behoefte aan gemak en de toenemende aandacht aan verse, gezonde en lekkere maaltijden en bieden ook vaak een afhaal- en bezorgservice.
De branche profiteert van branchevervaging in de horeca. De opkomst van bakkerijen met hun eigen broodjescorners maar ook de ‘to go’ shops met hun eigen lunchhoekje zijn hier debet aan. Het shop-in-shop principe neemt een vlucht en ook traditionele cafetaria’s maken de conversie naar lunchrooms. De populariteit van lunchconcepten geeft de branche een eigentijds karakter.
De leegstand in winkelcentra wordt steeds vaker ingevuld met horeca, met name dagzaken. Lunchrooms zijn sterk vertegenwoordigd in (stads)centra. Locatie in combinatie met het juiste concept is doorslaggevend in de mate van succes. Een lunchroom heeft gemiddeld een vloeroppervlak van 108 m² en 48 zitplaatsen binnen en 45 zitplaatsen buiten (indien er een terras aanwezig is). De gemiddelde besteding per gast is ruim 10 euro, 59% daarvan wordt uitgegeven aan food en 41% aan dranken.
Bron: Lunchroom.nl, Rabobank Cijfers & Trends