Verkopen, plaatsen en exploiteren van vendingautomaten.
Amsterdam is een regio met ongeveer 697.855 inwoners. 332.145 van deze inwoners heeft een allochtone achtergrond (westers en niet-westers). Dit wordt verdeeld over 385.880 huishoudens met kinderen, en 294.460 huishoudens zonder. Wat een totaal maakt van 385.880 huishoudens. De gemiddelde gezinsgrootte in Amsterdam is 1,8. De verdeling van de huishoudens en de gezinsgrootte kan de aantrekkelijk van het gebied voor uw onderneming beïnvloeden.
Deze regio beslaat het overgrote deel van Amsterdam; De volledige binnenstad, Amsterdam-Noord en het havengebied. De regio wordt verdeeld door het IJ. Amsterdam is de grootste stad van Nederland, met één van de hoogste concentraties van retailers in het centrum. De regio heeft ook de grootste concentratie van toeristen binnen Nederland, met ruim meer dan 5 miljoen toeristen per jaar.
Er zijn naast 1. TubzEurope ook nog andere franchiseformules waarvoor Amsterdam interessant is. Bekijk alle franchise mogelijkheden in Amsterdam.
Franchiseformule 1. TubzEurope valt binnen de branche consumptie- automaten en vending. Nederland is één van de zes grootste gebruikers van vending automaten in Europa volgens de European Vending Association. Vending automaten worden over het algemeen ingedeeld in twee groepen; Tabletop en Free standing, oftewel kleinere apparaten op tafels en vrijstaande. Daarnaast zijn er een tal van subgroepen te vinden voor o.a. warme dranken, met glazen ramen en zonder, speciaal voor koffie, et cetera. Kort gezegd is vending dus de verkoop van goederen en diensten via machines te noemen.
Veel cijfers van de Nederlandse markt zijn niet bekend, maar op Europees niveau is één en ander bekend; Er zijn ongeveer 3,77 miljoen machines in Europa te vinden, waarvan 60% warme dranken bevatten. De totale Europese omzet is goed voor zo’n 11,3 miljard euro. Een onderzoek uit 2009 wees uit dat 0,58 miljard euro werd uitgegeven aan vending in Nederland. Vermoedelijk zal dit getal nog gestegen zijn. Daarnaast gaf het onderzoek aan dat er voor iedere 55 inwoners van Nederland één automaat staat. Een ruwe berekening laat dan zien dat er in Nederland zo’n 309.000 automaten in Nederland zouden moeten staan.
Er zijn tevens een aantal trends binnen de branche te herkennen. Veel trends komen overeen met de food branche, namelijk een grotere focus op gezonde en lokale voeding in de automaten, focus op duurzaamheid qua materialen, energie en verlichting en het grotere aanbod van betaalmogelijkheden.
Daarnaast speelt de technologie een grote rol binnen de consumptie-automaten. Koploper is China op dit punt. Automaten worden interactiever, ‘slimmer’ en meer digitaal. Camera’s met inschattingen over je koopgedrag, behoeftes en voorkeuren zijn in opkomst. Ook voor de uitbater is er meer data aanwezig in de vorm van statistieken, metingen en koopgedrag. Er wordt dus steeds meer op maat geleverd.