Motorhome Depot Nederland is onderdeel van de grootste Campermakelaar in Europa. Iedere franchisenemer van Motorhome Depot opereert in zijn eigen regionale gebied als campermakelaar en bemiddelt in de verkoop en koop van tweedehands particuliere campers.
In de regio Dokkum wonen er zo’n 43.645 mensen. Hiervan zijn er 1.985 van buitenlandse komaf, oftewel 1985 43645%. Dit kunnen zowel Europeanen als niet-Europeanen zijn. Het aantal huishoudens en de gezinsgrootte zijn tevens van belang voor een mogelijke vestigingsplaats van een onderneming. In het geval van Dokkum zijn de inwoners verdeeld over 17.915 huishoudens. Hiervan hebben 6.820 kinderen, en 11.160 niet. Dit kunnen eenpersoons- of meerpersoonshuishoudens zijn. De gemiddelde gezinsgrootte in Dokkum is 2,6.
Deze regio kent veel kleine dorpen en gehuchten. De bekendste plaats is Dokkum. De stad staat op de vijfde plaats in de lijst van grootste winkelsteden in Friesland. In 2012 had de stad bijna 190 winkels met 69.000 m² winkelvloeroppervlakte. Dat komt neer op kernen van 20.000 tot 30.000 inwoners. Bij Holwerd kan men oversteken naar Ameland, dat ook binnen deze regio valt, evenals het eiland Schiermonnikoog. Belangrijke verkeersaders zijn de N356 en de N361.
Er zijn naast Motorhome Depot Franchise ook nog andere franchiseformules waarvoor Dokkum interessant is. Bekijk alle franchise mogelijkheden in Dokkum.
Franchiseformule Motorhome Depot Franchise valt binnen de branche dienstverlening. Tot de branche Financiële Dienstverlening behoren onder andere Hypotheekadviseurs, pensioen adviseurs, verzekeraars, banken, financiële adviseurs, en meer. Op dit moment zijn er volgens de Kamer van Koophandel 405.783 vestigingen actief binnen de branche, waarvan veruit het grootste deel in Noord- en Zuid-Holland te vinden is.
De branche vertoont sinds 2013 ook een duidelijke groei. Het CBS geeft aan dat het eerste kwartaal van 2016 er een omzetstijging van 7,8% is gerealiseerd, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook het ondernemersvertrouwen blijft een positieve stijging te laten zien, wat sinds 2014 zelfs hoger ligt dan het vertrouwen in het totale bedrijfsleven.
Toch vind er binnen de sector ook krimp plaats. Met name binnen de werkgelegenheid. De werkgelegenheid in de sector is na 2007 met 38.000 banen gekrompen. Deze krimp zal ook blijven voortzetten. Technologische ontwikkelingen (internet) en veranderend consumentengedrag zijn hier de oorzaak van. Er zijn minder mensen benodigd om goed resultaat te boeken dankzij automatisering. Door deze verschuiving is er meer kennis benodigd, en ziet er markt er voor HBO en WO opgeleide mensen beter uit.
Daarnaast is er ook sprake van uitbreiding van deze branche. Door alle technologische ontwikkelingen heeft zich de laatste jaren een nieuw deel van de markt vertoont; Bedrijven die diensten in (klant)analyses en cijfer-beoordeling aanbieden, oftewel ‘big data’ zijn in de opkomst. Er kan steeds meer data van de klant verzameld worden, en deze bedrijven analyseren deze data en passen het toe.