GroenRijk, weet wat er leeft Dokkum

GroenRijk, weet wat er leeft in regio Dokkum

Ondernemer worden bij GroenRijk, weet wat er leeft in regio Dokkum

GroenRijk, weet wat er leeft is op zoek naar een ondernemer in de regio Dokkum.

GroenRijk is een tuincentrumformule waarbij wij groen tot leven willen wekken met een actueel nationaal gepositioneerd groenwinkelmerk i.c.m. de inzet van de individuele ondernemer (franchisenemer) als ‘local hero’. Wij zijn vakmensen in groen.

Over regio Dokkum

In de regio Dokkum wonen er zo’n 43.645 mensen. Hiervan zijn er 1.985 van buitenlandse komaf, oftewel 1985 43645%. Dit kunnen zowel Europeanen als niet-Europeanen zijn. Het aantal huishoudens en de gezinsgrootte zijn tevens van belang voor een mogelijke vestigingsplaats van een onderneming. In het geval van Dokkum zijn de inwoners verdeeld over 17.915 huishoudens. Hiervan hebben 6.820 kinderen, en 11.160 niet. Dit kunnen eenpersoons- of meerpersoonshuishoudens zijn. De gemiddelde gezinsgrootte in Dokkum is 2,6.

Deze regio kent veel kleine dorpen en gehuchten. De bekendste plaats is Dokkum. De stad staat op de vijfde plaats in de lijst van grootste winkelsteden in Friesland. In 2012 had de stad bijna 190 winkels met 69.000 m² winkelvloeroppervlakte. Dat komt neer op kernen van 20.000 tot 30.000 inwoners. Bij Holwerd kan men oversteken naar Ameland, dat ook binnen deze regio valt, evenals het eiland Schiermonnikoog. Belangrijke verkeersaders zijn de N356 en de N361.

Er zijn naast GroenRijk, weet wat er leeft ook nog andere franchiseformules waarvoor Dokkum interessant is. Bekijk alle franchise mogelijkheden in Dokkum.

tuin dier & buiten branche informatie

Franchiseformule GroenRijk, weet wat er leeft valt binnen de branche tuin dier & buiten. Tot deze branche behoren de tuincentra en de dierspeciaalzaken in Nederland. Ons land telt ruim 550 tuincentra en 2.884 dierspeciaalzaken. Daarnaast zijn er nog ongeveer 600 winkels in tuinproducten die ook agri- en dierproducten verkopen. Een bekende voorbeelden hiervan zijn Welkoop & Boerenbond. Deze winkels met een uitgebreid assortiment zijn de laatste jaren toegenomen.

De omzet van winkels in de tuin, dier & buiten branche kent een seizoenpatroon. Voornamelijk bij de tuincentra is dit seizoenpatroon goed te herkennen. Het grootste deel van de consumentenbestedingen wordt gedaan in het tweede en het vierde kwartaal. Deze onbalans in bestedingen heeft negatieve effecten voor de omzetsnelheid, de omzet per kracht en de vloerproductiviteit.

Verder heeft deze branche ook te maken met een aantal trends. Vanwege branchevervaging door discounters, supermarkten en bouwmarkten heeft de tuin, dier & buiten branche te maken met verhoogde concurrentie. Daarnaast wordt het voor consumenten steeds populairder om zelf groenten, fruit en kruiden te kweken. Tuincentra kunnen hier handig op inspelen. Verder neemt de vraag naar gemak toe. De behoefte naar makkelijke onderhoudsvrije tuinen neemt toe. Ook gaat de beleving een grotere rol spelen bij winkels die actief zijn in de tuin, dier & buiten branche. Consumenten zien het bezoeken van bijvoorbeeld een Intratuin als een dagje uit. Horeca wordt steeds belangrijker door deze trend.

Voor winkels in deze branche wordt het steeds belangrijker om zich te onderscheiden en zich duidelijk op een bepaalde doelgroep te richten. Verder kunnen tuincentra en dierspeciaalzaken inspelen op de toenemende vergrijzing door goed gekwalificeerd personeel in de winkel neer te zetten. Deze doelgroep verwacht immers advies bij hun aankopen. De huizenmarkt trekt weer aan, verhuisbewegingen nemen toe. Dit biedt perspectief voor de tuin, dier & buiten branche. Ook bij deze branche wordt het online kanaal steeds belangrijker. Het oriëntatie- en aankoopproces is van offline naar online verschoven.

Vestigingen GroenRijk, weet wat er leeft

Gegevens Dokkum

Postcode
9100 - 9199
Inwoners
43.645
Huishoudens
17.915