GroenRijk, weet wat er leeft Franeker

GroenRijk, weet wat er leeft in regio Franeker

Ondernemer worden bij GroenRijk, weet wat er leeft in regio Franeker

GroenRijk, weet wat er leeft is op zoek naar een ondernemer in de regio Franeker.

GroenRijk is een tuincentrumformule waarbij wij groen tot leven willen wekken met een actueel nationaal gepositioneerd groenwinkelmerk i.c.m. de inzet van de individuele ondernemer (franchisenemer) als ‘local hero’. Wij zijn vakmensen in groen.

Over regio Franeker

In de regio Franeker wonen er zo’n 47.565 mensen. Hiervan zijn er 4.160 van buitenlandse komaf, oftewel 4160 47565%. Dit kunnen zowel Europeanen als niet-Europeanen zijn. Het aantal huishoudens en de gezinsgrootte zijn tevens van belang voor een mogelijke vestigingsplaats van een onderneming. In het geval van Franeker zijn de inwoners verdeeld over 20.735 huishoudens. Hiervan hebben 6.995 kinderen, en 13.730 niet. Dit kunnen eenpersoons- of meerpersoonshuishoudens zijn. De gemiddelde gezinsgrootte in Franeker is 2,4.

De regio ligt in het noorden van de provincie Friesland. Franeker en Harlingen zijn de bekendste plaatsen in deze regio. Harlingen ligt aan de kust en is de op vier na grootste stad van Friesland. De stad heeft een bootverbinding met Terschelling en heeft ook een havengebied. In het oosten heeft Harlingen een industrieterrein. Een stuk verder naar het oosten ligt Franeker. Franeker zou rond 800 zijn ontstaan als een Karolingisch castellum. Belangrijke verkeersaders in deze regio zijn de A31, de N31, N384 en de N393. Daarnaast vallen de eilanden Vlieland en Terschelling ook onder deze regio.

Er zijn naast GroenRijk, weet wat er leeft ook nog andere franchiseformules waarvoor Franeker interessant is. Bekijk alle franchise mogelijkheden in Franeker.

tuin dier & buiten branche informatie

Franchiseformule GroenRijk, weet wat er leeft valt binnen de branche tuin dier & buiten. Tot deze branche behoren de tuincentra en de dierspeciaalzaken in Nederland. Ons land telt ruim 550 tuincentra en 2.884 dierspeciaalzaken. Daarnaast zijn er nog ongeveer 600 winkels in tuinproducten die ook agri- en dierproducten verkopen. Een bekende voorbeelden hiervan zijn Welkoop & Boerenbond. Deze winkels met een uitgebreid assortiment zijn de laatste jaren toegenomen.

De omzet van winkels in de tuin, dier & buiten branche kent een seizoenpatroon. Voornamelijk bij de tuincentra is dit seizoenpatroon goed te herkennen. Het grootste deel van de consumentenbestedingen wordt gedaan in het tweede en het vierde kwartaal. Deze onbalans in bestedingen heeft negatieve effecten voor de omzetsnelheid, de omzet per kracht en de vloerproductiviteit.

Verder heeft deze branche ook te maken met een aantal trends. Vanwege branchevervaging door discounters, supermarkten en bouwmarkten heeft de tuin, dier & buiten branche te maken met verhoogde concurrentie. Daarnaast wordt het voor consumenten steeds populairder om zelf groenten, fruit en kruiden te kweken. Tuincentra kunnen hier handig op inspelen. Verder neemt de vraag naar gemak toe. De behoefte naar makkelijke onderhoudsvrije tuinen neemt toe. Ook gaat de beleving een grotere rol spelen bij winkels die actief zijn in de tuin, dier & buiten branche. Consumenten zien het bezoeken van bijvoorbeeld een Intratuin als een dagje uit. Horeca wordt steeds belangrijker door deze trend.

Voor winkels in deze branche wordt het steeds belangrijker om zich te onderscheiden en zich duidelijk op een bepaalde doelgroep te richten. Verder kunnen tuincentra en dierspeciaalzaken inspelen op de toenemende vergrijzing door goed gekwalificeerd personeel in de winkel neer te zetten. Deze doelgroep verwacht immers advies bij hun aankopen. De huizenmarkt trekt weer aan, verhuisbewegingen nemen toe. Dit biedt perspectief voor de tuin, dier & buiten branche. Ook bij deze branche wordt het online kanaal steeds belangrijker. Het oriëntatie- en aankoopproces is van offline naar online verschoven.

Vestigingen GroenRijk, weet wat er leeft

Gegevens Franeker

Postcode
8800 - 8899
Inwoners
47.565
Huishoudens
20.735