InXpress is een wereldwijde logistieke franchiseformule met meer dan 350 franchisekantoren. InXpress biedt MKB ondernemers alle mogelijkheden van gerenommeerde internationale vervoerders tegen zeer interessante tarieven en met een persoonlijke één-op-één service.
Binnen de regio Enkhuizen-Hoorn zijn er 189.415 mensen woonachtig, waarvan 26.380 inwoners een allochtone achtergrond hebben, ongeveer 26380 189415% van de inwoners. Dit kunnen zowel westerse als niet-westerse allochtonen zijn. Naast het aantal inwoners vertelt het aantal huishoudens en de gezinsgrootte u wat over de demografie van het gebied. De inwoners van Enkhuizen-Hoorn zijn verdeeld over 79.860 huishoudens, waarvan 30.435 huishoudens met kinderen en 49.430 huishoudens zonder kinderen. In deze regio komt de gemiddelde gezinsgrootte neer op 2,5.
Binnen deze regio zijn Enkhuizen en Hoorn de grootste plaatsen. De Regio is gelegen aan het IJsselmeer. Belangrijkste verkeersaders zijn de A7, N302 en de N240. In deze regio is veel waterlandschap te vinden. Hoorn is zeer actief op het gebied van zeevaart. Historische panden en oude havens zijn kenmerkend voor deze plaats. Ook Enkhuizen is zeer actief op het gebied van zeevaart. Er zijn veel recreatieve mogelijkheden aan het IJsselmeer.
Er zijn naast InXpress ook nog andere franchiseformules waarvoor Enkhuizen-Hoorn interessant is. Bekijk alle franchise mogelijkheden in Enkhuizen-Hoorn.
Franchiseformule InXpress valt binnen de branche koerier & verzendservice. Tot de branche koerier & verzendservice behoren post- en pakketbedrijven die zich bezighouden met het (internationaal) verzenden van vrachten, pakketten en post voor zowel particulieren als bedrijven. Bekende formules in deze branche zijn onder andere InXpress, PostMasters en Collect & Deliver.
De branche profiteert optimaal van de verder toenemende groei in online verkopen. Per online aankoop wordt er circa € 2,40 betaald aan verzendkosten. Niet alleen de omzet is toegenomen, ook het aantal bedrijven groeide flink. De toetredingsdrempels voor nieuwe aanbieders is laag. Hierdoor is het relatief makkelijk om een koeriersdienst te beginnen. Deze lage toetredingsdrempels zorgen voor hoge concurrentie en een afname van de omzet per bedrijf.
De markt heeft te maken met diverse trends. De belangrijkste ontwikkeling is de same-day-delivery. De consument hecht tegenwoordig een grote waarde aan een snelle bezorging, artikelen op de dag van bestellen ook bezorgen is steeds vaker een vereiste. De wens van de consument is dat hij zelf kan bepalen waar een wanneer het artikel wordt bezorgd. Dit vergt van koeriersdiensten andere aanrijdtijden. Daarmee neemt ook de avond- en weekendbezorging toe. Tijdige en nauwkeurige leveringen worden steeds crucialer geacht voor een optimale klanttevredenheid. Er wordt onder andere sterk geïnvesteerd in ‘tracking and tracing’, waarbij de informatiestroom even belangrijk wordt geacht als de goederenstoom.
De toenemende Click & Collect initiatieven, waarbij de consument de bestelling zelf af kan halen bij een winkel van de retailer, vormt een bedreiging voor koeriersdiensten. Ook de toenemende populariteit van afhaal- en afgiftepunten vormt een serieuze bedreiging. Deze trends vragen om flexibiliteit en gunstige prijzen van koeriersbedrijven om zich te blijven onderscheiden van de concurrent.
Bron: LogistiekTotaal.nl, ABN AMRO Insights