InXpress is een wereldwijde logistieke franchiseformule met meer dan 350 franchisekantoren. InXpress biedt MKB ondernemers alle mogelijkheden van gerenommeerde internationale vervoerders tegen zeer interessante tarieven en met een persoonlijke één-op-één service.
Binnen de regio Tilburg zijn er 284.025 mensen woonachtig, waarvan 54.760 inwoners een allochtone achtergrond hebben, ongeveer 54760 284025% van de inwoners. Dit kunnen zowel westerse als niet-westerse allochtonen zijn. Naast het aantal inwoners vertelt het aantal huishoudens en de gezinsgrootte u wat over de demografie van het gebied. De inwoners van Tilburg zijn verdeeld over 131.075 huishoudens, waarvan 41.975 huishoudens met kinderen en 89.065 huishoudens zonder kinderen. In deze regio komt de gemiddelde gezinsgrootte neer op 2,3.
De grootste stad binnen de regio is Tilburg en is qua inwonersaantal de zesde stad van Nederland. Tilburg is met name gegroeid door de opkomst van de textielindustrie en telt heden diverse winkelgebieden met zowel grote winkelketens als kleine speciaalzaken. In de rest van de regio zijn er diverse winkelcentra te vinden waaronder in de steden Oisterwijk en Goirle. Een belangrijke tak van bedrijvigheid binnen de regio is vanouds het toerisme vanwege de vele natuurmonumenten. De belangrijkste verkeersader binnen de regio is de A58.
Er zijn naast InXpress ook nog andere franchiseformules waarvoor Tilburg interessant is. Bekijk alle franchise mogelijkheden in Tilburg.
Franchiseformule InXpress valt binnen de branche koerier & verzendservice. Tot de branche koerier & verzendservice behoren post- en pakketbedrijven die zich bezighouden met het (internationaal) verzenden van vrachten, pakketten en post voor zowel particulieren als bedrijven. Bekende formules in deze branche zijn onder andere InXpress, PostMasters en Collect & Deliver.
De branche profiteert optimaal van de verder toenemende groei in online verkopen. Per online aankoop wordt er circa € 2,40 betaald aan verzendkosten. Niet alleen de omzet is toegenomen, ook het aantal bedrijven groeide flink. De toetredingsdrempels voor nieuwe aanbieders is laag. Hierdoor is het relatief makkelijk om een koeriersdienst te beginnen. Deze lage toetredingsdrempels zorgen voor hoge concurrentie en een afname van de omzet per bedrijf.
De markt heeft te maken met diverse trends. De belangrijkste ontwikkeling is de same-day-delivery. De consument hecht tegenwoordig een grote waarde aan een snelle bezorging, artikelen op de dag van bestellen ook bezorgen is steeds vaker een vereiste. De wens van de consument is dat hij zelf kan bepalen waar een wanneer het artikel wordt bezorgd. Dit vergt van koeriersdiensten andere aanrijdtijden. Daarmee neemt ook de avond- en weekendbezorging toe. Tijdige en nauwkeurige leveringen worden steeds crucialer geacht voor een optimale klanttevredenheid. Er wordt onder andere sterk geïnvesteerd in ‘tracking and tracing’, waarbij de informatiestroom even belangrijk wordt geacht als de goederenstoom.
De toenemende Click & Collect initiatieven, waarbij de consument de bestelling zelf af kan halen bij een winkel van de retailer, vormt een bedreiging voor koeriersdiensten. Ook de toenemende populariteit van afhaal- en afgiftepunten vormt een serieuze bedreiging. Deze trends vragen om flexibiliteit en gunstige prijzen van koeriersbedrijven om zich te blijven onderscheiden van de concurrent.
Bron: LogistiekTotaal.nl, ABN AMRO Insights