Wij zijn Kubus, de grootste keten van onafhankelijke administratiekantoren, belastingadviseurs, bedrijfsadviseurs en accountants van Nederland. Samen werken we dagelijks aan een financieel gezonde toekomst voor iedereen!
Dokkum is een regio met ongeveer 43.645 inwoners. 1.985 van deze inwoners heeft een allochtone achtergrond (westers en niet-westers). Dit wordt verdeeld over 17.915 huishoudens met kinderen, en 11.160 huishoudens zonder. Wat een totaal maakt van 17.915 huishoudens. De gemiddelde gezinsgrootte in Dokkum is 2,6. De verdeling van de huishoudens en de gezinsgrootte kan de aantrekkelijk van het gebied voor uw onderneming beïnvloeden.
Deze regio kent veel kleine dorpen en gehuchten. De bekendste plaats is Dokkum. De stad staat op de vijfde plaats in de lijst van grootste winkelsteden in Friesland. In 2012 had de stad bijna 190 winkels met 69.000 m² winkelvloeroppervlakte. Dat komt neer op kernen van 20.000 tot 30.000 inwoners. Bij Holwerd kan men oversteken naar Ameland, dat ook binnen deze regio valt, evenals het eiland Schiermonnikoog. Belangrijke verkeersaders zijn de N356 en de N361.
Er zijn naast Kubus ook nog andere franchiseformules waarvoor Dokkum interessant is. Bekijk alle franchise mogelijkheden in Dokkum.
Franchiseformule Kubus valt binnen de branche accountancy & administratie. Tot deze branche behoren de accountancy kantoren, de administratiekantoren, de boekhoudkantoren en de belastingkantoren in Nederland. Het aantal kantoren binnen deze branche neemt jaarlijks toe. De grootste stijging is te zien bij het aantal boekhoudkantoren en belastingconsulenten.
Door de toename van digitalisering en de onderlinge prijsconcurrentie in deze branche loopt de omzet terug. Om deze krimp tegen te gaan zullen accountants hun werkzaamheden uit moeten breiden. Hierbij kan gedacht worden aan: advies over pensioenen, HR & ziekteverzuim en financiële planning. Hierbij zal deze branche vanuit de traditionele consultancybranche hevige concurrentie gaan ondervinden.
Daarnaast zal het belang van samenwerking in de branche administratie & accountancy alleen maar toenemen. Zowel op nationaal als internationaal niveau worden informele samenwerkingsverbanden gesloten. Op deze manier kunnen beide partijen van elkaars specialisaties profiteren, verkrijgen ze een groter marktaandeel en kunnen ze gezamenlijk investeren. Daarnaast neemt de behoefte aan samenwerking buiten de branche ook steeds meer toe. De huidige tijd vraagt om samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld juridische adviesbureaus, softwareontwikkelaars en uitzenders.
In de komende jaren zullen de kantoren die actief zijn binnen deze branche de keuze gaan maken voor een full service aanbod of ze zullen zich gaan specialiseren en samenwerkingsverbanden aan gaan. Deze veranderingen vragen ook om ander personeel. Daarnaast zal door toenemende wet- en regelgeving consolidatie plaatsvinden. Verder zal ook de behoefte aan flexibilisering de komende jaren toenemen. Binnen de administratie & accountancy branche zullen investeringen gedaan moeten worden. Dit komt mede door de digitalisering, de toenemende wet- en regelgeving en het investeren in goed personeel. Verder zien we binnen deze branche steeds meer hoogopgeleide en gespecialiseerde ZZP-ers.
Bron: Rabobank Cijfers & Trends