Leonidas

Leonidas franchise formule

franchisen bij Leonidas

Ondernemer worden? Leonidas franchise zoekt franchisenemers

De geschiedenis van de Leonidas franchiseformule

Leonidas franchise is in 1913 opgericht door Leonidas Kestekides. Een getalenteerde jonge Griekse chocolatier, die besloot (nadat hij een wereldwijde erkenningsprijs had gewonnen voor het excellente niveau van zijn chocolade en patisserie) om zich te vestigen in Brussel en verschillende tearooms te openen in België.

Hij heeft een breed scala aan bonbons ontwikkeld met respect voor drie belangrijke waarden: Vakmanschap, Genereus en Versheid. Vandaag de dag is de formule één van de grootste ‘Verse Belgische chocolade’ bonbonfabrikanten in Europa en één van de leidende bedrijven wereldwijd in de chocolade en bonbonsector. Leonidas produceert nu vanuit twee locaties in Brussel en heeft momenteel meer dan 1400 onafhankelijke Leonidas franchise winkels in 54 verschillende landen wereldwijd.

Leonidas werkt vanuit 4 concepten:

  • Klassieke Leonidas winkel
  • Shop-in-shop
  • Leonidas kiosk
  • Leonidas Chocolate & Café (new)

Alle vier de concepten hebben als basis uitgangspunt: Kwaliteit. De kwaliteit gaat ons brengen waar we willen zijn en waar we ons comfortabel bij voelen. Kwaliteit uit zich in de omgang met de mens, ons hoogwaardige chocoladeproduct, de service en dienstverlening naar de consument en de drive om u te laten groeien in uw winkel.

Leonidas bestaat uit professionals die u graag helpen met onderstaande:

  • Zoeken naar locaties
  • Onderhandelingen met verhuurders
  • Hulp bij inrichting van de winkel (interieur & exterieur)
  • Opleiding in het Leonidas Academy in Brussel
  • Digitaal E-learning platform
  • Begeleiding & hulp door onze professionals

Heeft u de drive en het enthousiasme om de ontwikkeling van de formule de komende jaren voeding te geven? Bent u de ondernemer in hart en nieren die uitdagingen aanmoedigt? Bent u bereid op diverse manieren te investeren voor uw eigen zakelijke toekomst?

Samenwerkend ondernemen bij Leonidas franchise

Leonidas biedt haar ondernemers een goed opleidingsprogramma, trainingen en professionele marketingondersteuning. Daarbij profiteer je als franchiseondernemer van verkoopondersteuning en de gezamenlijke knowhow, die in de laatste 100 jaar zijn opgebouwd.

Welkom bij Leonidas!

Aangesloten bij De Nationale Franchisegids - logo voor op website formule

 

 

 


Leonidas franchise informatie

Activiteit:

Leonidas is in 1913 ontstaan en maakt al 110 jaar de wereldbefaamde bonbons. Meer dan 100 unieke verschillende exemplaren bonbons worden in Brussel gemaakt en door meer dan 1.400 winkels in de wereld verkocht. 

Branche: - - - -
Werkt met ondernemers sinds: 1913
Entreegeld: Geen
Jaarlijkse franchisefee: Geen
Totale investering: In nader overleg vrij te geven
Benodigd eigen vermogen: Vanaf € 50.000, shop-in-shop v.a. € 15.000
Gemiddelde omzet pv: In nader overleg vrij te geven
Type samenwerking: Licentie
Hoe is de inkoop geregeld: Via ons Grossiers netwerk
Verkoop oppervlakte: Vanaf 20 m²
Locatie omschrijving: A1
Verzorgingsgebied: Circa 30.000 inwoners

interview met Leonidas

 

Leonidas stroomt door

De delicatessen markt verder veroveren met ‘Concept Chocolatier’

Meesterchocolatier Leonidas staat al meer dan honderd jaar voor traditionele bereiding en verse ingrediënten van de hoogste kwaliteit. Om dit te kunnen blijven bieden, staat de formule verre van stil met innoveren. Zo introduceerde het in 2013 een geheel vernieuwd winkelconcept: ‘Concept Chocolatier’, dat inmiddels op verschillende locaties in Nederland operationeel is. Alles moet een stuk herkenbaarder”, aldus commercieel directeur Benefralux Olivier Ghenne.

leo1-228x180
Kwaliteit

Leonidas is een speler van formaat, met meer dan 1.400 verkooppunten wereldwijd. De bonbonproducent is sinds de jaren 80 in Nederland actief en heeft hier maar liefst 200 verkooppunten: 30 speciaalzaken en 170 shop-in-shops in diverse delicatessenzaken. Kwaliteit staat voorop bij Leonidas, dat al sinds 1913 bestaat. In dit jaar opende de Griekse chocolatier Leonidas Kestekides zijn winkel in Brussel. Het kleine chocolade-atelier van de oprichter heeft inmiddels een grote weg afgelegd: de chocolade van de pralines is gemaakt van 100 procent cacaoboter, zonder plantaardig vet of palmolie en de vullingen worden uitsluitend met verse boter gemaakt.
“Het geheim van het succes van Leonidas schuilt waarschijnlijk in de combinatie van ultiem vakmanschap en een totaal wars zijn van concessies aan kwaliteit en de gulheid van het merk”, vindt Ghenne. “Leonidas wilde dat zijn pralines vers, verrukkelijk en voor iedereen bereikbaar waren. En dat zijn ze nog steeds.”

Upgrade verkooppunten

Leonidas blijft innoveren en werken aan een eenduidige uitstraling. Zo krijgen nieuwe shop-in-shops of bestaande die bijvoorbeeld gaan verbouwen, een flinke upgrade. “De interieurs worden herkenbaarder, de signing duidelijker en ze krijgen ook een presentatiekast zoals die in onze speciaalzaken wordt gebruikt”. In Noord-Frankrijk is de uitrol naar het concept reeds eerder gedaan. De winkels waar de nieuwe concepten zijn ingevoerd hebben een gemiddelde afzetgroei laten zien van bijna 20 procent.”

leo2-360x116
Concept Chocolatier

Leonidas opende in 2013 een flagshipstore in Amstelveen waarin de formule het zogenoemde ‘Concept Chocolatier’ hanteerde waarmee het de markt verder wil ontwikkelen. De nieuwe inrichting van de winkel onderstreept het ambachtelijk karakter. Ook hangt er een grote sfeerfoto achter de toonbank en krijgt de klant meer contact met het product. De vestiging in Amstelveen heeft mede als taak om bestaande ondernemers te enthousiasmeren en nieuwe ondernemers mee te nemen in de nieuwe lijn. Inmiddels hanteren elf vestigingen dit concept, shop-in-shop of speciaalzaak. Onlangs opende nummer elf in de winkel Quattro, gevestigd op het centraal station van Arnhem. Leonidas zelf opende medio oktober vorig jaar de eerste eigen vestiging in de Markthal in Rotterdam.

Ondernemers

Leonidas is voortdurend op zoek naar ondernemers voor het shopin- shop concept en voor Leonidas speciaalzaken, onder andere in Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Maastricht en Nijmegen. “Wij zoeken passievolle chocolatiers”. “Echte doeners die de drive hebben om een perfecte kwaliteitswinkel neer te zetten. Ze hebben ondernemersgeest en doorzettingsvermogen en gastvrijheid staat bij hen altijd op de eerste plaats. Ervaring als leidinggevende of als ondernemer in de detailhandel is een grote plus.”Leonidas biedt deze geschikte ondernemers natuurlijk ook het een en ander. Ghenne: “Wij bieden de ondernemers een goed opleidingsprogramma, evenals een breed scala aan trainingen en professionele marketingen verkoopondersteuning. Zo verschijnt er dertien keer per jaar vanuit Concept Chocolatier een nieuwe marketingkit. Hierin staat de inrichting beschreven per periode. De kit bevat ook visuals, presentatieblokken en sfeerbeelden, zodat in iedere Leonidasvestiging dezelfde accenten te vinden zijn. Tot slot profiteren onze ondernemers van de gezamenlijke knowhow die we in de ruim honderd jaar van ons bestaan hebben opgebouwd.”

leo3-233x180
Verschil met reguliere franchise

Wat de financiën betreft, is Leonidas een zeer aantrekkelijke partij voor ondernemers. De samenwerkingsovereenkomst die Leonidas met ondernemers aangaat, verschilt behoorlijk van reguliere franchise. “We hanteren voor onze licentiehouders geen entree-en geen marketingfee en ondernemers hoeven geen gedeelte van de omzet aan ons af te staan”. Hiertegenover staat dat onze ondernemers alleen openen in het Concept Chocolatier Die kosten komen voor rekening van de ondernemers. Met een shop-in-shop is een investering van ronde de 10.000 euro gemoeid. Wat dat voor een speciaalzaak is, is lastig te zeggen omdat het afhankelijk is van de grootte van de zaak.”


Vraag aan

Aantal vestigingen

2024:
2 eigen en 150 zelfstandig
Meer informatie  

Bent u geïnteresseerd in deze formule?

Vraag dan nu geheel vrijblijvend informatie aan.

Ja ik wil gratis informatie over
Leonidas