Bij Ekmekci worden verse gerechten geserveerd op absolute A-locaties. Met het unieke ontwerp, het internationale interieur en de uitnodigende sfeer zijn de Ekmekci restaurants een verademing in winkelstraten en op treinstations. En dat allemaal met een kwalitatief en vernieuwend concept. De kaart biedt o.a. vegetarisch, veganistisch en halal eten.
Nijmegen is gelegen in Gelderland, en is onderdeel van de gemeente Nijmegen. Er wonen ongeveer 172.322 mensen in Nijmegen. De WOZ waarde van de woningen in Nijmegen ligt gemiddeld op €191.000, iets lager dan het gemiddelde in Nederland in 2020 van €270.000. Het inkomen van een gemiddeld huishouden ligt in Nijmegen op €30.900. Lager dan het landelijke gemiddelde van €36.500. In totaal hebben alle inwoners van Nijmegen een gezamenlijk inkomen van €2.420.340.818. Van alle inwoners hebben 3.9% een uitkering. In Nijmegen een totaal van 6.721 inwoners.
Nijmegen ligt grotendeels op de zuidelijke oever van de Waal, aan de voet van een stuwwal. De stad heeft een rijke geschiedenis, die meer dan 2000 jaar teruggaat en is hierdoor mogelijk de oudste stad van het huidige Nederland. Nijmegen staat bekend om zijn mooie binnenstad met veel winkelvoorzieningen en ruige natuurgebieden.
Er zijn naast Ekmekci ook nog andere franchiseformules waarvoor Nijmegen interessant is. Bekijk alle franchise mogelijkheden in Nijmegen.
Franchiseformule Ekmekci valt binnen de branche eetcafé & restaurant. De branche eetcafé en restaurant valt onder horeca en kent een verscheidenheid aan ondernemingen. Het marktaandeel van restaurants is circa 28% in de foodservicemarkt (eten buitenshuis). Enkele bekende formules die actief zijn in de branche zijn De Beren Restaurants, eazie, Humprey Restaurants en Subway.
De branche profiteert optimaal van de aantrekkende economie, onder meer door hogere consumentenbestedingen, een aantrekkende zakelijke vraag en meer toerisme. Circa 31% van al het voedsel, eten consumenten buitenhuis, 69% van al het voedsel is afkomstig uit de foodretail (supermarkten en speciaalzaken).
De consument blijft kritisch op zijn uitgaven en laat zich steeds meer leiden door kortingsacties en de nieuwste trends, waaronder de toenemende behoefte aan gemak en de toenemende aandacht aan verse, gezonde en lekkere maaltijden. De consument heeft vaak weinig tijd, wil flexibel zijn en wil eten of drinken waar en wanneer het hem uitkomt. Hierdoor vinden er verschuivingen van de vraag plaats naar andere, veelal branchevreemde aanbieders. Detaillisten integreren food concepten in hun winkels om meer klantbeleving te creëren en de verblijfsduur in het hun winkels te verlegen. Ook vanuit de supermarkten neemt de concurrentie toe. Zij kunnen, vanwege hun inkoopvolume, producten tegen een veel lagere prijs inkopen en zien kansen in de toenemende behoefte aan gemak bij de consument. Door de bovenstaande trends neemt ook het online thuisbezorgdiensten en leveranciers van maaltijdboxen sterk toe. Dit remt dan ook de trendmatige groei van de buitenhuisconsumptie.
Ondertussen groeit ook in de sector zelf het aanbod van eetcafés en restaurants. Kwaliteit en gastheerschap worden steeds vaker een vanzelfsprekendheid en geen onderscheidende factor. Daarnaast is de locatie in combinatie met het juiste concept doorslaggevend in de mate van succes.
Bron: ABN Amro Insights, Rabobank Cijfers & Trends